Torsdagen den 9 mars 2017

Klockan 18.00 på Boxholms Bibliotek

Ännu ett årsmöte har genomförts, och ännu en gång på det trivsamma biblioteket vi har i Boxholm. Detta var fjärde året i rad som vi förlade årsmötet till biblioteket.

I går var vi totalt 23 personer som samlats för årsmöte. Med tanke på att Facebookgruppen har nästan 700 medlemmar och att föreningen har 110 betalande medlemmar så kunde ju fler komma på årsmötet. Och med tanke på hur avslappnat och trevligt detta årsmöte blev så hade det inget gjort om fler närvarat.

På ett glatt och mycket lättsamt sätt klubbade Johan, föreningens ordförande, igenom de olika punkterna i dagordningen. Förutom Johan så består styrelsen av P-O Tureson (kassör), Klas Johansson (sekreterare), Gunilla Kindberg, Kerstin Andersson och Sonia Södergren. På årsmötet valdes Jakob Johansson in i styrelsen, han ersätter Inge Strand som gick ur tiden i höstas och Jakob sänker därmed styrelsens medelålder rejält.

Jakob berättade att torpvandringar ligger honom varmt om hjärtat och han försöker att komma ut så ofta det går för att vandra runt bland ödetorpen. Han säger att han kanske kan bidra med någon ny aktivitet, för ödetorp och torpruiner är ett ämne han brinner för.

Efter mötet bjöd föreningen på fika och ostfralla och till detta fanns gurkskivor och paprika. Havreflarn fanns också till kaffet. Det var Klas Johansson och Kerstin Andersson som ordnat med fikat. Fyrtio frallor hade levererats av Konsum, och de hade bretts med smör och försetts med ost, och det blev inte så jättemycket över denna gången. Två gurkor, fem paprikor och en stor bytta med smör (Bregott eller Flora) kan vara bra att minnas till kommande år... Liksom fem större kaffetermosar och en termos med tevatten

Ingemar Nordström var årsmötets inbjudne gäst och han var ombedd att prata Boxholmsminnen. Ingemar pratade bland annat om sin uppväxt i kvarteret Timmerö och om olika händelser där. Han berättade till exempel om den första lokalradion i Boxholm och som han och några kompisar startade. Han pratade också om sina erfarenheter med att ha Sven Stolpe som klassföreståndare. Naturligtvis förekom det pojkstreck under uppväxtåren och de var väl egentligen ganska så oskyldiga, även om det då inte var så kul för den drabbade. Men Ingemars återgivning av pojkstrecken lockade till många skratt denna kväll, en perfekt avslutning på ett årsmöte för en förening som vårdar Boxholms historia.

I pdf-format

Länk till broschyren med dagordning, verksamhetsberättelse och verksamhetsplan.

Bilder från årsmötet

Lyssna på Ingemar Nordströms föredrag från årsmötet (längd: 48.15).