Onsdagen den 29 februari 2012

Klockan 18.00 i klubblokalen

Föreningens Krafttagets årsmöte 2012 besöktes av endast 13 medlemmar. Det var ovanligt lite och klart mindre jämfört med de senaste åren. Men det finns en viss förklaring, nämligen den influensaepidemi och förkylningsvåg som dragit fram. Det var flera som inte kunde närvara på grund av sjukdom. Tidigare under dagen meddelade dessutom Leif Svensson att ingen kunde komma från valberedningen. Leif själv bröt ett ben tidigare under vintern så han har sedan dess varit låst till Saxabäcken, men även de andra i valberedningen hade förhinder att komma. Nu gjorde inte detta så mycket då Leif på telefon meddelade att de föreslog omval på de personer som stod på tur att väljas. Och så blev det!

Med endast tretton närvarande var det inga problem att få plats i klubblokalen. Fikabrödet räckte gott och väl till! Det var källarfranska från Konsum med ost och gurka eller ost och paprika. Dessutom fanns det ett fat med kakor. Till detta bjöds det på kaffe eller te.

Johan Birath välkomnade de närvarande till årsmötet och han lotsade igenom mötet på ett avslappnat och trivsamt sätt. Vi tog del av verksamhetsberättelsen under mötet, likaså verksamhetsplanen som sekreteraren sammanställt. Valen gick ju smidigt då alla som stod på tur att väljas ställde upp på omval

När Johan med sin mobiltelefon klubbat i bordet för att förklara årsmötet avslutat plockades fikat fram på borden. Det pratades och sorlades innan undertecknad frågade om någon var intresserad att lyssna då jag berättade om min släktforskning och mina förfäder. Det var det! Jag hade plockat med mig min bärbara dator, men också en större bildskärm för att kunna visa mitt släktträd och en del bilder, samtidigt som jag berättade. Alla verkade tycka föreläsningen var intressant, och jag har ju onekligen en del förfäder som "sticker ut". Till exempel:

• Den fina släkten Baaz / Bazzius. Över Bengt Baaz finns en minnessten på Gårdsby kyrkogård (utanför Växjö).

• Jag berättade om Brodde Jacobsson som var kompis med Gustaf II Adolf och som brevväxlade med Axel Oxenstierna.

• Nils Råss blev tillfångatagen och skrev dagbok. Sonen Nils Sköld avled i samma veva på ett skepp utanför Lübeck.

• Per Gustaf Ekström och hustrun Karolina (farmors morföräldrar) fick sex barn under nio år där alla dog efter bara någon eller några månader!

• Och så berättade jag om barnhusbarnet Johan Hoffman (morfars morfars far) som vid sju års ålder hittades i den usligaste misär (tillsammans med lillasyster. Båda föräldrarna hade dött) och hamnade på Stockholms barnhus.

• Min morfars far, Carl Fredrik Hall, blev dömd för "fyller och överdådig framfart". Mer vet jag inte, men spännande är det.

• Tänk om släkten Johansson behållit efternamnet Mörsare, så hette nämligen farfars farfars far. Dennes son hette dock Johan i förnamn, därav namnet Johansson.

Det var delar av det som jag berörde i mitt släktforskningsföredrag. Länk till min släktforskning (den ligger här på Krafttagets hemsida) finns här!

Det blev en trevlig kväll i klubblokalen, synd bara att inte fler mötte upp

I pdf-format

Det går att att ta del av protokollet från årsmötet. Klicka ovan för att välja vilket format du vill ha protokollet i. Pdf-format är normalt smidigast för att läsa, men det har visat sig krångla i vissa datorer.!

Bilder från årsmötet

Jag tog lite bilder från årsmötet, klicka på underrubriken för att titta.